
Модната индустрия повишава своята колективна амбиция с актуализирани научно обосновани цели за намаляване на емисиите съгласно Хартата на модната индустрия за действия в областта на климата.
Обявените днес на COP26, подновени ангажименти формират план за декарбонизация, съобразен с амбициите на Парижкото споразумение за ограничаване на повишаването на глобалната температура до 1,5 градуса по Целзий над прединдустриалните нива. Те признават модната индустрия като основен глобален играч, който трябва да вземе активно участие в приноса за реализирането на тези цели.
Основният призив към компаниите е да определят научно обосновани цели или да намалят наполовина емисиите си до 2030 г., като се ангажират да постигнат нетни нулеви емисии не по-късно от 2050 г. Това е актуализация на предишната цел за намаляване с 30% на общите емисии на парникови газове до 2030 г.
Това е решаващ момент за действия в областта на климата след последния доклад на Междуправителствената група по изменение на климата (IPCC), който обявява „червен код за човечеството“.
„Това е важен крайъгълен камък за модната харта, тъй като повишава нивото на амбицията в опит да е адекватна с общата крайна цел. Това е сигнал, че трябва да работим в тясно сътрудничество с нашите колеги, веригата ни за доставки, политиците и потребителите, за да стигнем до нулевата стойност“, казва Стефан Зайдел от PUMA, който е съпредседател на Управителния комитет на Хартата на модната индустрия.
Допълнителните ангажименти в актуализираната Харта включват снабдяване на 100% от електричеството от възобновяеми източници до 2030 г., снабдяване на екологично чисти суровини и постепенно премахване на въглищата от веригата за доставки до 2030 г., наред с други.
Подписалите Хартата на модата колективно представляват значителна част от модната индустрия –в момента наброяват са 130 компании и 41 подкрепящи организации, включително някои от добре познатите марки като Burberry, H&M Group, VF Corporation, adidas, Kering, Chanel, Nike и PUMA, както и доставчици като Crystal Group, TAL Apparel и др. Обновената Харта също така призовава за създаване на механизми за стимулиране за ангажиране на доставчиците в пътя на декарбонизация, както и очертава мерки за ангажиране на други заинтересовани страни, които ще трябва да изиграят своята роля, включително политици, финансови институции и комуникатори.
„Във време, когато климатичната криза се ускорява до безпрецедентни нива, ние се нуждаем от реалната икономика, която да води в действията по климата. Засилените ангажименти на подписалите модните харти са отличен пример за такова лидерство“, каза Никлас Свенингсен, мениджър „Глобални действия за климата“ в ООН по изменението на климата.
Новата Харта беше представена на COP26, в сесия, изследваща как да се насочи модната индустрия към нулев път, възможностите и бариерите пред декарбонизацията и съществуващите решения, които могат да бъдат мащабирани и ускорени. По време на събитието беше отправен призив за политики, които да стимулират използването на проследими и екологични материали.
Източник: https://unfccc.int/news/fashion-industry-steps-up-climate-ambition-with-renewed-charter
Снимка: Noah Buscher on Unsplash