Европейската стратегия за устойчивост на текстилните продукти беше публикувана на 30.03.22

В контекста на Зелената сделка и актуализирания план за преход към кръгова икономика на секторите, нанасящи най-големи щети на околната среда, Европейската комисия постави следните цели, които трябва да бъдат постигнати до 2030г.:

  • Всички текстилни продукти, пуснати на пазара на ЕС, са:
    издръжливи, годни за ремонтиране и рециклируеми
    • произведени във възможно по-голяма степен от рециклирани влакна
    без опасни вещества
    • произведени при зачитане на човешките права на работниците
  • „Бързата мода не е на мода“ – потребителите печелят в дългосрочен план от качествения текстил.
  • Услугите за повторна употреба и ремонт са широко разпространени, ефективни и на разположение на потребителите.
  • В конкурентен, устойчив и иновативен текстилен сектор, производителите поемат отговорност за техните продукти по цялата верига, включително когато станат отпадък.
  • Кръговият модел на производство да стане норма, при достатъчен капацитет за рециклиране и минимално изгаряне и депониране.

Основните мерки, заложени в стратегията:

  • Да се заложат изисквания за екодизайн на текстилните продукти за по-дълга издръжливост, лесна поправка и рециклиране, както и за съдържанието на рециклирани нишки.
  • Въвеждане на ясна информация за продукта и дигитален продуктов паспорт.
  • Справяне с грийнуошинга чрез популяризиране на устойчивите практики и сертификати.
  • Намаляване на свръхпроизводството и свръхконсумацията и забрана за унищожаването на непродадените и върнати текстилни изделия.
  • Хармонизирани правила за Разширената Отговорност на производителите на текстил с екомодулирани такси.
  • Подготовката за повторна употреба като първа, задължителна стъпка при управлението на събраните разделно отпадъци от текстил.
  • Да се обърне повече внимание и контрол върху освобождаването на микропластмаса от синтетичните материи.
  • Стимулиране на кръгови бизнес модели, включително секторите за повторна употреба и ремонт.
  • Насърчаване на компаниите и държавите-членки в подкрепа на целите на Стратегията.

Планът за действие към участниците в текстилната екосистема следва да бъде публикуван до края на 2022г., за да могат да постигнат успешно зеления и цифров преход и да увеличат устойчивостта на сектора.

Източник: https://ec.europa.eu/environment/publications/textiles-strategy_en