В тази рубрика ще ви запознаваме с  усилията в посока устойчивост в производството и управлението на текстила на модните марки – популярни и не толкова. Kомуникацията в тази посока e толкова много, че понякога е трудно да преценим кое е по-правилното решение за покупка и на кого да вярваме.

Тенденцията да се рекламират екологични добити или рециклирани материи не случайно е толкова масова в модната индустрия, а потребителите пък стават все по-запознати и лесно долавят така наречения грийнуошинг, или опитите за преекспониране на екологичните усилия с цел реклама. В нашата рубрика ще опитаме да сме обективни и да разглеждаме посланията на марките, които те споделят в своите сайтове, без да отсъждаме степента, в която те влияят за намаляване на вредните последствия от текстилното производство. Ще оставим тази преценка на вас, като ви дадем възможност за пряко сравнение и налична допълнителна информация.

Ето някои от ключовите фактори, които имат значение за устойчивото производство на дрехи:

  • намаляване на въглеродния отпечатък при производството
  • елиминиране на замърсяването на околната среда, причинено при производството
  • намаляване на употребата на изкопаеми горива (използвани най-вече в производството на синтетични материи)
  • намаляване на употребата на ценни природни ресурси
  • преизползване на суровини
  • използване на рециклирани материи
  • производство на материи, които могат да бъдат рециклирани след това
  • редуцирането на материи с животински произход
  • хуманно отношение към животните
  • социална отговорност към служителите и местното население
  • намаляване на остатъчните продукти от производствения процес
  • намаляване на количеството непродадени продукти
  • събиране на износените дрехи от потребителите и грижа за оползотворяването им

Всички тези фактори са застъпени в посланията на модните брандове и сега повече от всякога се надпреварват да ни ги споделят. Най-популярните сред тях, нарочени за пионерите на т.нар. „бърза мода“ са най-застрашени от промяна на бизнес модела евтино – кратък живот – ново, затова техните етикети са предимно зелени и усилено се надпреварват в посланията си за устойчивост и екологичност, но това, което екологията изисква от тях всъщност е да намалят количеството и да увеличат качеството на произведеното от тях. Как ще се справят с това предизвикателство и какъв е обратния път от бързата към по-бавната мода предстои да разберем.

Нека не забравяме, че ние сме потребителите, които решават съдбата на тези стоки и когато избираме своите дрехи да мислим как най-напред да намалим вредата – т.е. употребата, ако има как – да преизползваме и едва след това да се съобразим с начина, по който са произведени новите ни дрехи.

ЗЕЛЕНИТЕ ПОСЛAНИЯ НА H&M

Consious продукти

Линията на бранда е създадена с цел да комуникира количеството на използваните рециклирани или устойчиво произведени материи и те да са поне 50%, а до 2030г – всичките им продукти да са създадени изцяло с такива материи. Това най-често са органичен памук и рециклиран полиестер.

Co-Exist Story

Колекция посветена на съжителството с животните.
Заляга на използването в някои продукти на FLWRDWN™ – 100% естествена алтернатива на животинския пух, изработена с помощта на комбинация от диви цветя, биополимер и аерогел.

Колекция от рециклиран деним

„Тази колекция съдържа най-много рециклирани материали в H&M, със 100% рециклирани материи, нишки, етикети и джобове. Дори хартиените етикети са изработени от рециклирана хартия! Металните ципове, копчета, нитове и ръбовете са частично рециклирани.“

„Нашата цел е всички сурови материали, използвани за нашите продукти, да имат 30% рециклирано съдържание до 2025 г.“

„Всеки един процес, използващ вода в тази колекция, е избран да бъде по-устойчив – като измиването, което е с ниско въздействие върху природата, с проверени зелени резултати EIM (Environmental Impact) и боите, които спестяват вода в сравнение със стандартните бои. Денимът за аксесоарите е бил измит по време на предишното производство, затова сега се нуждае само от просто изплакване, за да бъде подготвен за тази колекция. Използваните текстилни бои спестяват поне 65% и до 95% вода в сравнение със стандартните бои и са без съдържание на анилин (потенциално опасен химически препарат, който се намира в отпадните води на денима).“

Looop

Новоразработената през 2020 машина е инсталирана в магазина на H&M  в  Стокхолм на 12 Октомври 2020. В 8 стъпки машината създава нова дреха от стара, през изпирането, раздробяването, създаването на нова нишка и изплитането ѝ, без да използва допълнителна химия и вода.

Колкото и добре да звучи, процесът е много бавен и ограниченията в материите и крайните продукти все още са на лице, така че за момента тази машина не се използва по предназначение, а по-скоро е изложена за да демонстрира усилията на компанията в посока разработки.

Green Machine

Машина, която разделя микс от памук от полиестер чрез хидротермален процес. Може би най-обещаващия продукт от усилията на H&M, разработен в сътрудничество с  Хонконгския институт за изследвания на текстил и облекла – The Hong Kong Research Institute of Textiles and Apparel (HKRITA), който е един от основните доставчици на друг моден бранд Monki.

Машината използва топлина, вода и по-малко от пет процента биоразградими химикали за рециклиране на големи количества дрехи.

Проектът по разработката на тази машина е стартирал 2016г. и е с краен срок през 2024. Предстои да видим как ще се развие.

Circulose

Работи се върху разработване на нова материя, съвместно с шведската рециклираща компания Re:newcell, при което се използва нова техника за рециклиране на памук, вискоза и други целулозни нишки в новопатентован устойчив пулп, наречен Circulose.

През 2020 марката представи първата дреха направена от тази материя – рокля, съдържаща 50% Circulose от рециклирани дънки и 50% вискоза от FSC сертифицирано дърво.

Ключови инициативи

  • Справедливо заплащане
  • Демократично избрани представители на работниците

„Над 1,1 милиона наши работници по целия свят вече имат демократично избрани представители.“

  • Забрана на принудителния и детския труд
    „През 2019 г. нямахме нито един случай на принудителен детски труд.“
  • Хуманно отношение към животните
    „Затова се стремим да работим само с животински материали от ферми, които полагат достатъчни грижи за отглеждането на животните.“

Програма за събиране на стари дрехи

Съществува от 2013 и се осъществява с партньорът на H&M I:co, които се грижат за по-нататъшното оползотворяване на дрехите като дрехи втора употреба, други вторични продукти или рециклиране.

Let’s clean up

„Като избягваме вредните химикали, базираните на изкопаеми горива енергийни източници и опаковките за еднократна употреба, ние спомагаме за опазването на водата, въздуха и почвата. Реално всички неща, които са ни необходими, за да оцелеем. Затова си поставихме една амбициозна цел: да сме щадяща климата организация до 2040 г.

В обобщение, H&M Group иска да използва само рециклирани или устойчиви материали до 2030 г. в колекциите на своите марки и да има напулно кръгов модел на работадо до 2040 г. – това са почти 20 години досега. До тогава ще има значение как се произвеждат 3 милиарда облекла годишно.

Източници:
www2.hm.com/bg_bg/sustainability-at-hm.html
planetfirst.one/greenmachine
hmfoundation.com/project/recycling-the-green-machine/
inews.co.uk/news/environment/hm-looop-machine-stockholm-recycling-clothes-jumpers-697489
fashionunited.uk/news/business/how-effective-are-h-m-s-circularity-efforts/2021021953726

Снимки:
Unsplash
H&M